Något som en del har som nyårslöfte är att man vill minska på sina utsläpp och förbättra miljön. Det kan innebära att man ska sluta köra lika mycket och börja använda mer miljövänliga alternativ. Därför har det blivit ganska stort med att handla online. I den här artikeln kommer jag gå på djupet av detta ämnet.
Shopping Online
I takt med att världen globaliseras växer fenomenet shopping online. Till en början handlade det till största del om vanliga butiker på internet som sålde till konsumenter men idag finns också en ny slags näthandel i form av begagnade produkter som byter ägare. Tidigare har urvalet av second hand butiker på nätet varit mycket begränsat men med återbrukstrenden kom flera alternativ, bland annat lokala sidor på sociala medier. Shopping online domineras dock fortfarande av etablerade butiker, många som kan pressa ner priserna eftersom de inte har en fysisk butik och där med slipper en del kostnader vilket påverkar den övriga marknaden.
Shopping online gör det enkelt att handla
Att handla på nätet har aldrig varit lika enkelt som det är idag. Många butiker erbjuder till och med funktioner som ”buy it now” eller ”one click” vilket innebär att man med endast en knapptryckning kan beställa sina varor om man sedan tidigare har registrerat sina kunduppgifter. Shopping online har också gjort det lättare för konsumenter att hitta alternativa produkter och produkter som kan vara intressanta, detta i form av något som heter cookies. Cookies innebär att information samlas om vilka sidor du besöker, detta gör det möjligt för företag att ta fram reklam som är relevant just för dig.
Det kan vara bekvämt att handla i butiker på nätet då man i lugn och ro kan titta på sortimentet. Det finns inga öppnings- och stängningstider och många företag levererar idag sina varor så snabbt att det kan gå fortare att beställa en produkt på nätet än det skulle vara att besöka en fysisk butik. Detta gäller speciellt de som bor utanför städerna och inte har möjlighet att besöka en butik före eller efter jobbet. En annan fördel med shopping online är att man kan prova det man köpt utan att behöva köa till provrummen, det är också möjligt att betala för sina varor utan väntetid. Använder man ett kreditkort med bonus kan man även spara pengar genom att handla online
E-handel i samhället
Shopping online påverkar givetvis samhället i stort. En negativ effekt är att konsumenter använder fysiska butiker för att titta, känna på och prova varor innan de beställer dem på nätet till ett billigare pris. Detta leder till att många butiker får stänga och jobb går förlorade. En annan punkt som diskuteras är internethandels påverkan på miljön. Är det bra eller dåligt? Kanske har det ingen effekt alls? Om vi inte behöver bilen eftersom vi handlar på nätet är det bra men om vi istället använder våra fordon till annat minskar den positiva effekten. Vi kan också konstatera att allt som levereras med flyg har en negativ miljöpåverkan.
I stort är e-handel ändå något positivt. För de som har svårt att ta sig ut till butikerna, för de som inte får tiden att räcka till och för de som söker efter unika produkter är näthandeln oumbärlig. Månatliga prenumerationer och mat som beställs hem är verktyg för en bekvämare, stressfri vardag. Genom shopping online är det också möjligt för små företag att blomstra. Tack vare näthandeln kan den lilla företagaren nå ut till en mycket större kundkrets än vad som skulle vara möjligt med en traditionell butik. En liten butik på nätet innebär ofta individer med passion för sitt hantverk, produkter tillverkade för hand och bra arbetsvillkor. Med hjälp av näthandeln har det också blivit möjligt att minska svinn i form av outlet butiker för allt från andra sorteringens badrumsinredning till livsmedel.
Är framtidens butiker nätbaserade?
Shopping online har alltså både bra och dåliga sidor men hur man än känner inför det, fortsätter näthandeln att växa varje år. För att nå ut till moderna konsumenter satsar allt fler företag på bra leveransvillkor och gratis retur, något som majoriteten av konsumenterna tycker är viktigt. Många lägger också om sin säljstrategi för att vinkla den mer mot internethandeln och satsar på en lyxig webbsida och bra kundtjänst.
Enligt E-barometern som Postnord publicerar varje kvartal handlade svenskarna för 50,1 miljarder kronor på nätet förra året. I år uppskattas näthandeln omsätta över 58 miljarder vilket motsvarar ungefär 16 procent av den totala detaljhandeln. I och med detta kan man konstatera att shopping online är ett fenomen här för att stanna.